PlayStation 5 Pro Teknik Sunumunda , uzun zamandır beklenen PS5 Pro’nun nasıl görüneceğine nihayet bir göz attık. Ve ondan önceki PS4 Pro’ya çok benzeyen bu orta nesil konsol yenilemesi, grafik kalitesini bir üst seviyeye taşıyacak gibi görünüyor. Peki, daha önce gelenlerle tam olarak nasıl karşılaştırılıyor?
PS5, 2020’de özel bir AMD Zen 2 işlemci ve RDNA 2 GPU ile piyasaya sürüldü; ikisi de o dönemin üst düzey PC özelliklerine oldukça benziyordu. Çok zaman geçti ve PS5 Pro hala aynı mimariler üzerine kurulu olsa da Sony, GPU’ya biraz sevgi gösterdi ve sunulan Hesaplama Birimleri (CU) miktarını büyük ölçüde artırdı; bu da özellikle daha yüksek çözünürlüklerde oyun performansını önemli ölçüde iyileştirecek.
Sony henüz detaylı teknik özellikleri yayınlamadı ancak ben basit bir matematik hesabı yaptım ve PS5 Pro’nun iç yapısının nasıl görüneceğine dair oldukça iyi bir fikir edindim.
PlayStation 5 Pro İlk Bakış
PS5 Pro ve PS5 – GPU
PS5 Pro GPU gösterinin yıldızı. Şu anda tüm işaretler, orijinal PS5 ile aynı AMD RDNA 2 mimarisi üzerine inşa edildiğini gösteriyor, sadece daha fazlasıyla.
PS5 2020’de çıktığında, 36 işlem birimine sahip bir RDNA 2 GPU’su vardı ve bu da 2.304 akış çoklu işlemcisi (SM) anlamına geliyordu. Bu, onu AMD Radeon RX 6700 gibi orta sınıf bir grafik kartı seviyesine getiriyordu . Zamanına göre inanılmaz derecede güçlü bir grafik çipiydi ve kendisinden önceki PS4 Pro’da olduğu kadar dama tahtası yükseltmeye güvenmeden gerçekten yeni nesil 4K oyun deneyimi sunabiliyordu.
Ancak zaman kaçınılmaz yürüyüşünü sürdürüyor ve yeni oyunlar özellikle 4K’da biraz daha fazla beygir gücüne ihtiyaç duyuyor. PS5 Pro’ya giriş yapın. Sony bu sefer PS5 Pro’nun yüzde 67 daha fazla işlem birimine sahip bir GPU’ya sahip olacağını iddia ediyor. Hafif bir cep hesabı, yeni işlem birimi sayısını 60’a koyuyor ve RDNA 2 CU’lar 64 akış çoklu işlemcisine sahip olduğundan, yeni sayı 3.840 SM’ye çıkıyor. Bu, silikonda muazzam bir artış. Bunu perspektife koymak için, bu onu – kağıt üzerinde – PC’de 4K oyun oynayabilen bir GPU olan AMD Radeon RX 6800 ile aynı seviyeye koyuyor.
Ancak PlayStation 5 Pro‘ya atılan şey sadece ham GPU silikonundan ibaret değil. CNET’ten alınan uygulamalı bir önizlemeye göre Sony, Cerny’nin Team Red’in grafik kartlarından birinde piyasaya sürülmediğini iddia ettiği AMD’den yeni nesil ışın izleme donanımını dahil etti. AMD, ışın izleme performansında Nvidia ile başa çıkmakta sorun yaşadı ve bu yeni nesil donanım, PS5 Pro’nun donanım üzerindeki daha gelişmiş ışın izleme efektlerinin artan taleplerine ayak uydurmasına yardımcı olabilir.
Bu kesinlikle GPU performansında nesilsel bir sıçrama değil – sonuçta aynı nesil donanımı kullanıyor. Ancak silikondaki büyük sıçrama, orta nesil bir yenileme için uygundur ve bu ‘sadakat modları’ etkinleştirildiğinde çok daha iyi performans sağlamalıdır.
PS5 Pro ve PS5 – Depolama ve Bellek
Hem Mark Cerny’nin sunumu hem de PlayStation 5 pro Blog‘u SSD’den bahsetmeyi ihmal ediyor , bu yüzden PS5 Pro‘nun 2020’de PS5’i çalıştıran aynı üst düzey SSD’yi kullanacağını varsaymak güvenlidir. Ve günümüzde kesinlikle daha hızlı sürücüler olsa da, bir PCIe 5.0 SSD, özellikle bu sürücülerin ne kadar pahalı olduğu düşünüldüğünde, yükleme sürelerinde önemli bir fark yaratacak kadar bir artış sağlamayacaktır.
Ancak, bellekte bir artış görülüyor. PS5, birleşik sistem RAM’i olarak 16 GB GDDR6 bellekle piyasaya sürüldü. PlayStation 5 Pro aynı kapasiteye sahip ancak hızlar, muhtemelen yeni GPU’daki daha iyi bellek arayüzü nedeniyle artırıldı. Sony, belleğin yaklaşık %28 daha hızlı olduğunu iddia ediyor ve benim yarı güvenilir kalem matematiğim, bunun eski PS5’teki 440 GB/sn’den yaklaşık 560 GB/sn bellek bant genişliğine eşit olacağını gösteriyor.
PS5 Pro İçin Şimdiye Kadar Geliştirilen Her Oyun
Daha güçlü GPU ile birleştiğinde, bu PlayStation 5 Pro‘nun Cerny’nin 10 dakikalık sunum boyunca tekrar tekrar söylediği %45’lik performans artışına ulaşmasına gerçekten yardımcı olmalı. Ancak PS5 Pro‘da daha fazla bellek görmek güzel olurdu, özellikle de 4K oyun performansına ne kadar odaklanıldığı düşünüldüğünde. Sonuçta, modern 4K grafik kartları 20 GB’ın üzerinde bellekle piyasaya sürülüyor ve bu yalnızca GPU’ya ayrılmış RAM.
PS5 Pro ve PS5 – Yükseltme
PS5, PC’de ölçekleme teknolojisi henüz emekleme aşamasındayken çıktı. Nvidia’nın DLSS’i veya Derin Öğrenme Süper Örneklemesi birkaç yıl önce çıkmıştı ve hala ciddi öğrenme sancıları çekiyordu. O zamandan beri çok şey değişti. Son birkaç yıldır, AI tabanlı ölçekleme PC oyunları için kazanan bir teknoloji olduğunu kanıtladı, bu yüzden Sony’nin bu aksiyona dahil olmak istemesi doğal. Sonuçta, Sony‘nin PC’ye çıkardığı oyunların çoğu bir şekilde DLSS veya FSR’yi (Fidelity Super Resolution, AMD’nin DLSS’e cevabı) uyguladı.
Öte yandan orijinal PS5, PS4 Pro ile öncülük edilen dama tahtası tarzı yükseltmeyi kullanıyordu. Bu yükseltme yöntemi kusurludur, ancak Sony’nin performansta çok fazla düşüş yaşamadan yüksek çözünürlükte yüksek ayrıntılı görüntüler sunmasına olanak tanır. Aynı felsefe PlayStation 5 Pro için de geçerlidir, ancak eksik pikselleri doldurmak için yüceltilmiş bir filtre kullanmak yerine, büyük bir doğruluk kaybı olmadan eksik görüntü bilgilerini daha doğru bir şekilde hesaplayabilen bir AI algoritması kullanır.
Ancak PS5’in AMD donanımına kilitlenmesiyle Sony, yeni PSSR’yi (PlayStation 5 Pro Spacial Super Resolution) çalıştırmak için özel bir sinir motoru geliştirmek zorunda kaldı. Teknik sunum bu sinir motoru hakkında gerçekten hiçbir ayrıntı sunmadı, bu yüzden ham gücüne dair hiçbir iddiada bulunamam.
PS5 Pro ve PS5 – CPU
Mark Cerny, PlayStation 5 Pro‘daki CPU‘dan bahsetmek için kesinlikle hiç zaman harcamadı , bu yüzden değişmediğini varsaymak oldukça güvenli. PS5 CPU’sunun kötü olduğu anlamına gelmiyor. Hala 8 çekirdekli bir Zen 2 işlemcisi, ki bu da modern oyunlar için fazlasıyla yeterli.
PS5 Pro’nun açıkça tasarlandığı gibi daha yüksek çözünürlüklerde, işin çoğu bir CPU’dan ziyade güçlü bir grafik işlemcisine dayanacaktır. CPU’nun sadece arka planda işleri koordine etmesi ve fizik hesaplamaları çalıştırması gerekir ki bunu zaten son derece hızlı bir şekilde yapabilir.